top of page

Hur köper man en hemsida? Komplett guide från idé till lansering

  • petterkallman
  • för 5 dagar sedan
  • 5 min läsning
ree

Att köpa en hemsida till sitt företag känns ofta större och krångligare än det behöver vara. Domän, webbhotell, design, SEO, teknik… allt på en gång.Här får du en rak, komplett guide – från första tanke till en färdig, säljande hemsida som faktiskt syns på Google.



1. Bör du köpa en hemsida eller bygga själv?


Det finns i princip tre alternativ:

  1. Bygga själv i ett hemsideverktyg (t.ex. Wix eller WordPress-teman)

  2. Köpa en hemsida av en webbyrå/frilansare

  3. Hyra en hemsida som tjänst (abonnemang där allt ingår)


Att köpa hemsida från en webbyrå passar dig om:

  • Du vill att sidan ska se professionell ut direkt

  • Du vill ha hjälp med struktur, texter och konvertering (få fler kundförfrågningar)

  • Du inte vill lägga massa tid på teknik, uppdateringar och felsökning

  • Du vill att hemsidan ska vara byggd för SEO från början


Bygga själv kan vara billigare i pengar, men dyrare i tid – och ofta ger det sämre resultat om man inte kan design, UX och SEO.



2: Sätt mål med hemsidan innan du köper


Innan du ens frågar om pris bör du ha klart för dig:

  • Vad är hemsidans huvudsyfte?

    • Få fler offertförfrågningar?

    • Få fler bokningar?

    • Sälja produkter (webbshop)?

    • Bygga förtroende och visa referenser?


  • Vilken målgrupp vill du nå?

    • Privatpersoner, B2B, specifik bransch, lokalt i en stad?


  • Vad ska en besökare göra som “mål”?

    • Ringa, fylla i formulär, boka möte, köpa produkt, ladda ner guide osv.


När du vet detta kan du enklare välja rätt upplägg och kravställa mot webbyrån. Då blir det också lättare att veta om du får valuta för pengarna.



3: Välj rätt leverantör när du ska köpa hemsida


Alla webbyråer ser bra ut på ytan. Men vad ska du faktiskt titta på?


3.1. Viktiga frågor att ställa

  • Vad ingår i priset?

    Design, texter, bilder, teknisk uppsättning, grundläggande SEO, spårning (Analytics), formulär, mm?


  • Äger du hemsidan själv?

    Viktigt! Kan du ta med dig hemsidan och domänen om du byter byrå senare?


  • Vilket system byggs sidan i?

    Vanligt: WordPress, Wix, Webflow eller liknande.Fråga:

    • Kan jag själv uppdatera texter och bilder?

    • Finns det utbildning eller manual?


  • Hur fungerar support och uppdateringar?

    • Får du hjälp om något går sönder?

    • Ingår löpande säkerhets- och pluginuppdateringar om det är WordPress?

    • Kan du lägga till nya sidor längre fram, och vad kostar det?


  • Ingår SEO-arbete när du köper hemsidan?

    Minst detta bör ingå:

    • Snabb, tekniskt bra sida

    • Mobilanpassning

    • Rätt rubrikstruktur (H1, H2 osv.)

    • Grundläggande sökordsanpassning av viktigaste sidorna

    • Titlar & metabeskrivningar


3.2. Engångskostnad vs månadsabonnemang

Det vanligaste idag är:

  • Engångskostnad + ev. månad för drift/support

  • Abonnemang där allt ingår (hemsida, drift, mindre ändringar, support)


Abonnemang kan vara smidigt för mindre företag: låg startkostnad, fast pris per månad och någon som “äger” ansvaret.



4: Pris – vad kostar det att köpa en hemsida?


Pris beror bland annat på:

  • Antal sidor (t.ex. Start, Tjänster, Om oss, Referenser, Kontakt, Blogg)

  • Designnivå (standardmall vs helt skräddarsytt)

  • Funktioner (bokningssystem, webbshop, integrationer, språkversioner)

  • Innehåll (skriver du texter själv eller gör byrån det?)

  • Löpande support och SEO


Vanligt för mindre företag är allt från några tusenlappar upp till tiotusentals kronor beroende på ambitionsnivå.Det viktigaste är inte lägsta pris – utan att hemsidan faktiskt genererar affärer.



5: Köpa domän – så väljer du rätt namn


En domän är adressen till din hemsida, t.ex. dinfirma.se.


5.1. Tips när du väljer domännamn

  • Välj gärna .se om du främst jobbar i Sverige

  • Håll det kort och lätt att uttala

  • Undvik konstiga stavningar och massa bindestreck

  • Matcha gärna ditt företagsnamn eller varumärke

  • Om din bransch är viktig kan du kombinera:firmanamn+bransch.se (t.ex. odensalael.se)


5.2. Var köper man domän?

Du köper domän hos en domänleverantör/webbhotell. Processen är oftast:

  1. Sök på det domännamn du vill ha

  2. Se om det är ledigt

  3. Registrera domänen med dina företagsuppgifter

  4. Betala per år (vanligt)


Många webbyråer kan hjälpa dig att både köpa och administrera domänen, vilket gör livet enklare.



6: Koppla domän till din hemsida (DNS, A-record & CNAME – enkelt förklarat)


När du har:

  • En färdig hemsida (t.ex. byggd i Wix eller WordPress)

  • En domän (t.ex. köpt via ett webbhotell)

…måste de kopplas ihop. Det görs genom något som heter DNS-inställningar.



6.1. Vad är DNS?

DNS är som en telefonkatalog för internet. Den säger:“När någon skriver dinfirma.se ska de hamna på den här servern/hemsidan.”



6.2. Vanliga sätt att koppla domänen

Detta görs inne hos domänleverantören, ofta under “DNS” eller “Name servers”.

  1. Peka A-record

    • Du får en IP-adress av din webbyrå/plattform (t.ex. 123.45.67.89)

    • Du lägger in den som ett A-record för din domän

    • Resultat: dinfirma.se pekar på rätt server

  2. Använda CNAME för www

  3. Byta nameservers

    • Ibland låter du plattformen (t.ex. din webbyrå) hantera alla DNS-inställningar

    • Du byter nameservers till dem du får av byrån

    • De tar sedan hand om allt tekniskt



6.3. Vanliga problem när du kopplar domän

  • Fördröjning: ändringar kan ta upp till 24–48 timmar att slå igenom

  • Felstavning i A-record eller CNAME

  • Blanda gamla och nya inställningar

  • SSL (https-lås) aktiveras inte direkt

Ofta löser webbyrån detta åt dig – men det är bra att förstå grunderna.



7: Struktur och innehåll – så planerar du din nya hemsida


När du ska köpa en hemsida är innehållet minst lika viktigt som designen.

7.1. Minsta grundstruktur för ett tjänsteföretag

  • Start – överblick, vad du gör, för vem, varför välja dig

  • Tjänster – en sida per huvudtjänst (bättre för SEO)

  • Om oss – företagets story, kompetens, trygghet

  • Referenser/Case – visa resultat, bilder, kundcitat

  • Kontakt – formulär, telefon, e-post, öppettider, karta

  • Blogg/Artiklar – för att ranka på fler sökord över tid


7.2. Texter som säljer och rankar på Google

Be din webbyrå (eller gör själv) att:

  • Använda tydliga rubriker (H1, H2, H3)

  • Skriva konkreta, kundfokuserade texter (nytta, inte bara “vi, vi, vi”)

  • Ha tydliga call to actions: “Boka möte”, “Begär offert”, “Ring oss”

  • Skriva unikt innehåll – inte kopiera från andra sidor

  • Använda dina viktigaste sökord naturligt i texter, rubriker och metabeskrivningar



8: SEO när du köper hemsida – detta måste du säkerställa


En snygg hemsida som ingen hittar är värdelös. När du köper hemsida, säkerställ att följande finns på plats:

  • Snabb laddtid – sidan bör vara tekniskt optimerad


  • Mobilanpassning – Google prioriterar “mobile first”


  • SSL-certifikat (https) – viktigt för säkerhet och SEO


  • Grundläggande on-page SEO på viktiga sidor:

    • Rätt H1 (huvudrubrik med viktiga sökord)

    • Titlar & metabeskrivningar

    • Alt-texter på bilder

    • Internlänkar mellan relaterade sidor


  • Spårning och uppföljning:

    • Google Analytics (trafik)

    • Google Search Console (sökord, tekniska problem)


Fråga din leverantör exakt vad som ingår i SEO-delen när du köper hemsida.



9: Lansering, uppföljning och löpande arbete


När allt är klart:

  1. Gör en lanseringschecklista

    • Fungerar alla formulär?

    • Är telefonnummer och mejl korrekt?

    • Är sidan snygg i mobil?

    • Finns rätt företagsuppgifter, organisationsnummer, integritetspolicy?

  2. Berätta att den nya hemsidan är live

    • Lägg ut på sociala medier

    • Uppdatera länkar i mejlsignaturer

    • Registrera eller uppdatera din Google-företagsprofil

  3. Jobba vidare med innehåll & SEO

    • Publicera blogginlägg

    • Uppdatera tjänstesidor när ni växer

    • Lägg till fler kundcase och referenser

    • Följ upp hur många förfrågningar hemsidan genererar varje månad


En hemsida är inte ett engångsprojekt – det är ett verktyg som ska fortsätta utvecklas.



10. Vanliga frågor om att köpa hemsida


Hur lång tid tar det att få en färdig hemsida?

Allt från någon vecka till ett par månader beroende på omfattning, hur snabbt du lämnar underlag och hur mycket innehåll som ska skapas.


Vad kostar det att köpa en hemsida?

För mindre företag oftast från några tusenlappar och uppåt. E-handel, specialfunktioner och mycket skräddarsydd design höjer priset.


Vem äger hemsidan och domänen?

Sträva alltid efter att du som företag äger både domän och hemsida. Se till att detta står tydligt i avtalet.


Kan jag byta leverantör senare?

Ja – om du äger domänen och har tillgång till hemsidan. Fråga hur det fungerar innan du skriver på.



11. Vill du köpa en hemsida utan krångel?


Om du vill:

  • Köpa en professionell hemsida till ditt företag

  • Ha hjälp med domän, teknisk uppsättning och struktur

  • Få en sida som är byggd för SEO och konvertering från dag ett


…då kan du låta en webbyrå som Optima Media ta hand om hela processen – från idé och domän till lansering och löpande optimering.

 
 
bottom of page