Hur köper man en hemsida? Komplett guide från idé till lansering
- petterkallman
- för 5 dagar sedan
- 5 min läsning

Att köpa en hemsida till sitt företag känns ofta större och krångligare än det behöver vara. Domän, webbhotell, design, SEO, teknik… allt på en gång.Här får du en rak, komplett guide – från första tanke till en färdig, säljande hemsida som faktiskt syns på Google.
1. Bör du köpa en hemsida eller bygga själv?
Det finns i princip tre alternativ:
Bygga själv i ett hemsideverktyg (t.ex. Wix eller WordPress-teman)
Köpa en hemsida av en webbyrå/frilansare
Hyra en hemsida som tjänst (abonnemang där allt ingår)
Att köpa hemsida från en webbyrå passar dig om:
Du vill att sidan ska se professionell ut direkt
Du vill ha hjälp med struktur, texter och konvertering (få fler kundförfrågningar)
Du inte vill lägga massa tid på teknik, uppdateringar och felsökning
Du vill att hemsidan ska vara byggd för SEO från början
Bygga själv kan vara billigare i pengar, men dyrare i tid – och ofta ger det sämre resultat om man inte kan design, UX och SEO.
2: Sätt mål med hemsidan innan du köper
Innan du ens frågar om pris bör du ha klart för dig:
Vad är hemsidans huvudsyfte?
Få fler offertförfrågningar?
Få fler bokningar?
Sälja produkter (webbshop)?
Bygga förtroende och visa referenser?
Vilken målgrupp vill du nå?
Privatpersoner, B2B, specifik bransch, lokalt i en stad?
Vad ska en besökare göra som “mål”?
Ringa, fylla i formulär, boka möte, köpa produkt, ladda ner guide osv.
När du vet detta kan du enklare välja rätt upplägg och kravställa mot webbyrån. Då blir det också lättare att veta om du får valuta för pengarna.
3: Välj rätt leverantör när du ska köpa hemsida
Alla webbyråer ser bra ut på ytan. Men vad ska du faktiskt titta på?
3.1. Viktiga frågor att ställa
Vad ingår i priset?
Design, texter, bilder, teknisk uppsättning, grundläggande SEO, spårning (Analytics), formulär, mm?
Äger du hemsidan själv?
Viktigt! Kan du ta med dig hemsidan och domänen om du byter byrå senare?
Vilket system byggs sidan i?
Vanligt: WordPress, Wix, Webflow eller liknande.Fråga:
Kan jag själv uppdatera texter och bilder?
Finns det utbildning eller manual?
Hur fungerar support och uppdateringar?
Får du hjälp om något går sönder?
Ingår löpande säkerhets- och pluginuppdateringar om det är WordPress?
Kan du lägga till nya sidor längre fram, och vad kostar det?
Ingår SEO-arbete när du köper hemsidan?
Minst detta bör ingå:
Snabb, tekniskt bra sida
Mobilanpassning
Rätt rubrikstruktur (H1, H2 osv.)
Grundläggande sökordsanpassning av viktigaste sidorna
Titlar & metabeskrivningar
3.2. Engångskostnad vs månadsabonnemang
Det vanligaste idag är:
Engångskostnad + ev. månad för drift/support
Abonnemang där allt ingår (hemsida, drift, mindre ändringar, support)
Abonnemang kan vara smidigt för mindre företag: låg startkostnad, fast pris per månad och någon som “äger” ansvaret.
4: Pris – vad kostar det att köpa en hemsida?
Pris beror bland annat på:
Antal sidor (t.ex. Start, Tjänster, Om oss, Referenser, Kontakt, Blogg)
Designnivå (standardmall vs helt skräddarsytt)
Funktioner (bokningssystem, webbshop, integrationer, språkversioner)
Innehåll (skriver du texter själv eller gör byrån det?)
Löpande support och SEO
Vanligt för mindre företag är allt från några tusenlappar upp till tiotusentals kronor beroende på ambitionsnivå.Det viktigaste är inte lägsta pris – utan att hemsidan faktiskt genererar affärer.
5: Köpa domän – så väljer du rätt namn
En domän är adressen till din hemsida, t.ex. dinfirma.se.
5.1. Tips när du väljer domännamn
Välj gärna .se om du främst jobbar i Sverige
Håll det kort och lätt att uttala
Undvik konstiga stavningar och massa bindestreck
Matcha gärna ditt företagsnamn eller varumärke
Om din bransch är viktig kan du kombinera:firmanamn+bransch.se (t.ex. odensalael.se)
5.2. Var köper man domän?
Du köper domän hos en domänleverantör/webbhotell. Processen är oftast:
Sök på det domännamn du vill ha
Se om det är ledigt
Registrera domänen med dina företagsuppgifter
Betala per år (vanligt)
Många webbyråer kan hjälpa dig att både köpa och administrera domänen, vilket gör livet enklare.
6: Koppla domän till din hemsida (DNS, A-record & CNAME – enkelt förklarat)
När du har:
En färdig hemsida (t.ex. byggd i Wix eller WordPress)
En domän (t.ex. köpt via ett webbhotell)
…måste de kopplas ihop. Det görs genom något som heter DNS-inställningar.
6.1. Vad är DNS?
DNS är som en telefonkatalog för internet. Den säger:“När någon skriver dinfirma.se ska de hamna på den här servern/hemsidan.”
6.2. Vanliga sätt att koppla domänen
Detta görs inne hos domänleverantören, ofta under “DNS” eller “Name servers”.
Peka A-record
Du får en IP-adress av din webbyrå/plattform (t.ex. 123.45.67.89)
Du lägger in den som ett A-record för din domän
Resultat: dinfirma.se pekar på rätt server
Använda CNAME för www
Ofta pekar man www.dinfirma.se som CNAME till dinfirma.se eller en adress byrån ger dig
Resultat: både dinfirma.se och www.dinfirma.se fungerar
Byta nameservers
Ibland låter du plattformen (t.ex. din webbyrå) hantera alla DNS-inställningar
Du byter nameservers till dem du får av byrån
De tar sedan hand om allt tekniskt
6.3. Vanliga problem när du kopplar domän
Fördröjning: ändringar kan ta upp till 24–48 timmar att slå igenom
Felstavning i A-record eller CNAME
Blanda gamla och nya inställningar
SSL (https-lås) aktiveras inte direkt
Ofta löser webbyrån detta åt dig – men det är bra att förstå grunderna.
7: Struktur och innehåll – så planerar du din nya hemsida
När du ska köpa en hemsida är innehållet minst lika viktigt som designen.
7.1. Minsta grundstruktur för ett tjänsteföretag
Start – överblick, vad du gör, för vem, varför välja dig
Tjänster – en sida per huvudtjänst (bättre för SEO)
Om oss – företagets story, kompetens, trygghet
Referenser/Case – visa resultat, bilder, kundcitat
Kontakt – formulär, telefon, e-post, öppettider, karta
Blogg/Artiklar – för att ranka på fler sökord över tid
7.2. Texter som säljer och rankar på Google
Be din webbyrå (eller gör själv) att:
Använda tydliga rubriker (H1, H2, H3)
Skriva konkreta, kundfokuserade texter (nytta, inte bara “vi, vi, vi”)
Ha tydliga call to actions: “Boka möte”, “Begär offert”, “Ring oss”
Skriva unikt innehåll – inte kopiera från andra sidor
Använda dina viktigaste sökord naturligt i texter, rubriker och metabeskrivningar
8: SEO när du köper hemsida – detta måste du säkerställa
En snygg hemsida som ingen hittar är värdelös. När du köper hemsida, säkerställ att följande finns på plats:
Snabb laddtid – sidan bör vara tekniskt optimerad
Mobilanpassning – Google prioriterar “mobile first”
SSL-certifikat (https) – viktigt för säkerhet och SEO
Grundläggande on-page SEO på viktiga sidor:
Rätt H1 (huvudrubrik med viktiga sökord)
Titlar & metabeskrivningar
Alt-texter på bilder
Internlänkar mellan relaterade sidor
Spårning och uppföljning:
Google Analytics (trafik)
Google Search Console (sökord, tekniska problem)
Fråga din leverantör exakt vad som ingår i SEO-delen när du köper hemsida.
9: Lansering, uppföljning och löpande arbete
När allt är klart:
Gör en lanseringschecklista
Fungerar alla formulär?
Är telefonnummer och mejl korrekt?
Är sidan snygg i mobil?
Finns rätt företagsuppgifter, organisationsnummer, integritetspolicy?
Berätta att den nya hemsidan är live
Lägg ut på sociala medier
Uppdatera länkar i mejlsignaturer
Registrera eller uppdatera din Google-företagsprofil
Jobba vidare med innehåll & SEO
Publicera blogginlägg
Uppdatera tjänstesidor när ni växer
Lägg till fler kundcase och referenser
Följ upp hur många förfrågningar hemsidan genererar varje månad
En hemsida är inte ett engångsprojekt – det är ett verktyg som ska fortsätta utvecklas.
10. Vanliga frågor om att köpa hemsida
Hur lång tid tar det att få en färdig hemsida?
Allt från någon vecka till ett par månader beroende på omfattning, hur snabbt du lämnar underlag och hur mycket innehåll som ska skapas.
Vad kostar det att köpa en hemsida?
För mindre företag oftast från några tusenlappar och uppåt. E-handel, specialfunktioner och mycket skräddarsydd design höjer priset.
Vem äger hemsidan och domänen?
Sträva alltid efter att du som företag äger både domän och hemsida. Se till att detta står tydligt i avtalet.
Kan jag byta leverantör senare?
Ja – om du äger domänen och har tillgång till hemsidan. Fråga hur det fungerar innan du skriver på.
11. Vill du köpa en hemsida utan krångel?
Om du vill:
Köpa en professionell hemsida till ditt företag
Ha hjälp med domän, teknisk uppsättning och struktur
Få en sida som är byggd för SEO och konvertering från dag ett
…då kan du låta en webbyrå som Optima Media ta hand om hela processen – från idé och domän till lansering och löpande optimering.









